Sagveien 23C, 0459 Oslo

Nýlendugata 6, 101 Reykjavík


Norway: +47 922 88 546 / +47 97531 794 /

Iceland: +354 6807077

post@aprilarkitekter.no

2004 – 2008 Kjøkkenhage - en installasjon Les mer

Seier i to åpne arkitektkonkurranser i 2003, ble startskuddet for APRIL arkitekter. Referanseprosjektene spenner vidt, både hva gjelder tematikk og skala. APRIL har både private og offentlige oppdragsgivere, og samarbeider ofte i tverrfaglige team. De fleste av prosjektene våre er i Norge, men vi jobber også i andre land, spesielt på Island, hvor vi siden 2020 også har hatt fotfeste.

Les merLes mindre

Vi bidrar med vår kompetanse på et mangfold områder, skalaer og stadier i den stadige transformasjon av omgivelsene. Mangeårig utforskende - og innimellom premierte - deltakelse i konkurranser og parallelloppdrag, muliggjør innovativ praksis innen urbanisme og boligutvikling. Vi engasjerer vi oss også gjennom mindre mulighetsstudier, interiører, forskning, kartlegging og aktiv deltakelse i samfunnsdebatten.

Vi ser på utstrakt bevaring av eksisterende strukturer som en naturlig del av designprosessen.

Å gjenkjenne og gjenbruke det som allerede finnes og er av verdi - lite og stort - er et prinsipp som berører både miljø, økonomi og kulturhistorie. Våre prosjekter inngår i en større kontekst i tid og sted - det handler om å dikte videre.


Flere av APRILs realiserte byboligprosjekter er inkludert i eksempelsamlinger som «Gode boliger - for alle» (NAL 2013), og «Livskraftige urbane bomiljø» (Akershus Fylkeskommune, 2016).

 

APRIL har erfaring fra samtlige faser innen prosjektering og planlegging og sentral godkjenning i tiltaksklasse 3.



Jeg velger meg APRIL!


I den det gamle faller;

i den det ny får feste;

det volder litt rabalder,--

dog fred er ei det beste,

men at man noe vil.


Jeg velger meg april,

fordi den stormer, feier,

fordi den smiler, smelter,

fordi den evner eier,

fordi den krefter velter,-

i den blir somren til!


Bjørnstjerne Bjørnson, 1869

Ansatte

  • Tidligere medarbeidere
  • Kathrine Lagethon Lunøe

    Simon Scharnweber

    Siyin Pang

    Lene Marie Grennes

    Gunnar Aasen Rogne

    Giambattista Zaccariotto

    Laufey Sigurðardóttir

    Kristin Pedersen

    Hans Kristian Moen

    Olav Fergus Kvalnes

  • Borghildur Indriðadóttir

    Leena Marjamaa

    Astrid Haram

    Arne Vidar Hegni

    Wenche Andreassen

    Daniel Ferdman

    Christa Hellesøe-Jensen

Kontakt

  • Adresse

    Sagveien 23C, 0459 Oslo

    Nýlendugata 6, 101 Reykjavík


  • Telefon

    Norway: +47 922 88 546 / +47 97531 794 /

    Iceland: +354 6807077

  • E-post

    post@aprilarkitekter.no

  • Org.nr.

    910 279 009

Publisitet

  • 2020
  • 2019
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005
  • 2004
  • 2003
  • 2020
    16.04
    Kronikk Morgenbladet

    La den stå! Kronikk av Kjersti Hembre og Hanne Sophie Claussen. Ill.: Støtteaksjon for å bevare Y-blokka. Visualisert av Donatas Grinius, i samarbeid med APRIL

  • 2020
    08.04
    Stundin magazine (Island)

    En artikkel om sammenhengen mellom epidemier og design av de bebygde omgivelser, av Arna Mathiesen.

  • 2017
    01.09
    Seoul Biennale of Architecture and Urbanism: Imminent Commons

    Vår installasjon, om den varme kildes plass i islandsk urban debattkultur, var plassert i hjertet av utstillingen og fungerte som et samlingspunkt og auditorium for forelesninger i rommet - midt blant installasjoner om urbane fenomener over hele kloden.

  • 2014
    27.10
    Radio RUV (Island)

    Et radio intervju på Islands statskanal om forming av de bebygde omgivelser og det grønne skiftet

  • 2014
    01.01
    Europan 12, Adaptable City
    Realization of Hothouse published, p.260-2
  • 2014
    01.01
    Scarcity in Excess - a book publication

    APRILs Arna Mathiesen var hovedredaktør til en bok om de bebygde omgivelser i hovedstadsområdet Reykjavik, Island, i forbindelse med finanskrisen i 2008. Arna skrev introdusksjonen og flere artikler i boka som ble publisert for det internasjonale marked av Actar forlag (Barcelona/New York).

  • 2009
    01.03
    RUM
    APRILS prosjekter i Norwegian Wood publisert i RUM, s. 86-87
  • 2008
    01.07
    Norwegian Wood (PDF) utstilling
    Utstillingen "Norwegian Wood - et laboratorium" ble utviklet i samarbeid mellom NAL, Ecobox og Nasjonalmuseet for Arkitektur. Utstillingen diskuterte hvorfor og hvordan man skal bygge miljøvennlig og innovativt i tre. APRIL's prosjekter var 2 av de 17 fremtidsrettede og miljøvennlige byggeprosjekter i tre som ble presentert. APRIL arkitekter samarbeidet med kurator Anne Marit Lunde og var ansvarlig for layout av det grafiske materialet for hele utstilling. I tillegg bidro de igjennom déarbeid for formidlingsprogram for barn om bærekraftig arkitektur i forbindelse med utstillingen.
  • 2008
    01.04
    PUU
    APRILS prosjekt på Jåtten Øst, Stavanger publisert, s.26-31
  • 2008
    01.01
    The Provincialists
    APRILS artikkel publisert i forbindelse med et kunstprosjekt: The Provincialists (essay s. 52-54). 'From the periphery, to the center and halfway back - between the urban and the provincial'. The Faroe Islands Art Museum. Faroe islands, Denmark. ISBN: 978-99918-987-4-2. Selection of essays.
  • 2007
    01.10
    Tidsskriftet Mamma
    'Hus med vinnerlodd' en artikkel om å bo på Jåtten Øst, Stavanger, s. 67-73
  • 2007
    01.07
    RUM
    APRIL i intervju, s. 84-87
  • 2007
    20.03
    Generation Europan
    APRILS vinnerutkast HOTHOUSE på utstilling: Generation Europan i Paris. http://www.smaq.net/2007/03/ausstellung-generation-europan-paris/?lang=en
  • 2007
    01.01
    Stemmer om Fjordbyen
    Kjersti Hembres artikkel 'Hallo Oslo Bystyre', med Bodil Reinhardsen og Anne Stine Reine, publisert i en artikkelsamling.
  • 2005
    30.05
    Parametro
    'Le architettrici' , intervju med APRIL, s. 60-61
  • 2004
    15.10
    20 UNDER 40 utstilling
    En utstilling om ung norsk arkitektur som presenterte 20 kontorer bemannet med arkitekter under 40 år. APRIL var presentert og fikk som en av tre deltakere en bestilling fra Nasjonalmuseet for å lage en installasjon som dro på vandreutstilling over hele Norge i de neste 4 årene.
  • 2004
    01.06
    Byggekunst
    Tidsskriftet var dedikert til en utstilling 20 under 40 hvor APRIL var representert. APRILS vinnerutkast for byplan på Vigeland publisert, s. 22-23.
  • 2004
    01.02
    Byggekunst
    Presentasjon av Hothouse s.47-49
  • 2004
    01.01
    Europan Norway
    Den norske Europan7 katalogen. APRIL kom på første plass på en av de tre Europan-tomtene i Norge.

Nyheter

  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005
  • 2004
  • 2003
  • 2002
  • 2001
  • 04.06

    Tillatelse til tiltak

    APRIL er ansvarlig søker og ansvarlig prosjekterende for ombygging av boenhet i en firemannsbolig på Bøler

  • 05.03

    Akranes, Island

    APRIL prekvalifisert til en stor byutviklings og idèkonkurranse på Akranes, den største byen på vest Island, i samarbeid med Svavarsson Design Lab

  • 20.04

    Del av APRIL koronafast på Island!

    Arna er koronafast på Island da grenser er stengte. Vi håper dette kan bli til nytte allikevel.

  • 16.04

    Kronikk: La den stå!

    Kjersti Hembre og Hanne Sophie Claussen, Morgenbladet



  • 08.04

    En ny avisartikkel grunnet koronakrisen

    Denne artikkelen publisert i Stunden (en islandsk avis) tar for seg sammenhengen mellom kriser og de bebyggede omgivelser, både fra et historisk perspektiv og i dag. Arna Mathiesen

  • 07.02
    Kronikk: Nytt regjeringskvartal - til hvilken pris?

    Kjersti Hembre og Hanne Sophie Claussen, Dagsavisen

  • 08.01
    Redd Y-blokken, statsminister!
    Åpent brev, publisert i Aftenposten, signert Elton, Claussen og Hembre
  • 02.01
    Protestmarsj for Y-blokka

    I regi av Støtteaksjon for å bevare Y-blokka. Kjersti i arrangementskomitèen

  • 20.12

    A new cabin in Iceland

    Our first commision in Iceland was just put in use.

  • 19.10
    Intervju om bevaring av Y-blokka

    Kjersti intervjuet i artikkel om arbeidet for bevaring av Y-blokka i kulturmagasinet PLNTY

  • 20.09
    Pecha Kucha på DogA

    Kjersti holdt Pecha Kucha-innlegg om Y-blokk-aksjonen, sammen med Hanne Sophie Claussen

  • 19.09
    IG-tillatelse gitt
    Igangsettingstillatelse nr. 5 for innredningsarbeider bevilget for Gamle Drammensvei 48
  • 17.09
    IG-tillatelse gitt
    Igangsettingstillatelse nr. 4 for tett bygg, heiser samt deler av tekniske fagbevilget for Gamle Drammensvein 48
  • 09.09

    Slipp de kreative ideene løs!

    Kronikk i Dagsavisen, Hanne Sophie Claussen og Kjersti Hembre
  • 04.09
    Y-benk auksjoneres ut

    En av APRILs Y-benker auksjoneres ut i regi av Støtteaksjon for å bevare Y-blokka. (Den landet hos Fortidsminneforeningen!)

  • 27.07
    Appell

    Din Våte Drøm holder konsert for bevaring av Y-blokka. Appell ved Kjersti

  • 21.05
    Y-benker på SALT

    Y-benken tegnet av APRIL arkitekter, utplassert i det offentlige rom

  • 24.10
    Folkeaksjon for Y-blokka

    I regi av Støtteaksjon for bevaring av Y-blokka. Kjersti i arrangementskomiteen

  • 03.09
    Nominasjon til Oslo bys arkitekturpris
    Spikerverket ble kandidat til Oslo bys arkitekturpris! : "I norsk sammenheng er Spikerverket i Nydalen noe sjeldent, der næring og bolig deler felles uteområder. Et godt eksempel på mixed-use innen arkitektur og urbanisme."
  • 23.07
    Vi fikk IG!
    Første igangsettingstillatelsen gitt på Gamle transformasjonsprosjektet i Drammensvei 48
  • 20.06
    Rammetillatelse
    Søknad om ombygging fra kontor til boliger og næring samt til- og påbygg i Gamle Drammensvei 48 godkjennes, 4300 m2 bruksareal (BRA) inkludert 500 m2 næring.
  • 04.06
    Hederlig omtale
    APRIL får hederlig omtale i en åpen konkurranse om havneområdet i Hafnarfjörður på Island.
  • 11.05
    Rammetillatelse gitt
    Oslo kommune gir rammetillatelse for ombygging i Frognerseterveien 11B
  • 10.01
    HOT POT ankommer!
    APRILs installasjon for Koreabiennalen ankom Oslo etter lang tur med båt fra Sør-Korea og er nå å bli sett i våre kontorlokaler i Sagveien 23c :-)
  • 23.11

    Presentasjon i Os

    I dag presenterte Arna Mathiesen APRIL's forslag for Steinneset i Os med full sal av publikum til stede

  • 05.09
    Hot Pot
    APRILs Hot Pot i by-utstillingen på Seoul Biennalen, september til oktober 2017
  • 15.05
    Rammetillatelser
    APRILs tre boligprosjekter med felles atkomstvei fra Bjerkeveien i Oppegård får rammetillatelser
  • 10.05
    Steinneset
    Os kommune inviterer APRIL til parallelloppdrag for Steinneset
  • 21.12
    By-biennalen i Seoul
    APRIL v/ Arna Mathiesen blir invitert å delta i By-biennalen i Seoul i september 2017 med en installasjon
  • 25.10
    Folkeaksjon for Y-blokka
    I regi av Støtteaksjon for bevaring av Y-blokka. APRILs Kjersti Hembre i arrangementskomiteen
  • 11.10
    Konkurranseutkast
    APRIL leverte et konkurranseutkast for planlegging av Gufunes i Reykjavik Island
  • 24.08
    Presentasjoner
    APRIL presenterte tre skisseprosjekter (to eneboliger og en tomannsbolig) + en mulighetsstudie for et naboskap i Oppegård-landskapet. Vi gleder oss til neste faser!
  • 16.06
    Nordic Built Cities Challenge
    APRIL gratulerer Dagný Bjarnadóttir, Anders Egbjerg Terp and Gunnlaugur Johnson for et vinnerutkast i Nordic Built Cities Challenge. APRIL var nordisk samarbeidspartner og rådgiver på teamet
  • 21.05
    Løk for strøk

    Løk for Strøk blir til stede i forbindelse med 'åpen gård'-arrangement på Geitmyra matkultursenter for barn, kl. 12-15.

  • 27.04
    Konkurranse
    APRIL er prekvalifisert for en konkurranse om Gufunesområdet i Reykjavik
  • 30.03
    Presentasjon
    APRILs mulighetsstudie i Bossekop presenteres i Alta Rådhus
  • 01.02
    Spikerverket
    Boligprosjektet vi har tegnet på Spikerverket ble utsolgt, lenge før ferdigstilling
  • 01.02
    Jåtten Øst - bra eksempel
    APRILs prosjekt på Jåtten Øst er presentert i Fylkesmannen i Oslo og Akershus/Akershus fylkeskommunes hefte: Bomiljø Eksempelsamling om livskraftige urbane bomiljø!
  • 08.01
    Mulighetsstudie
    APRIL prekvalifisert til en mulighetsstudie for utvikling av Bossekop i Alta
  • 29.10
    APRIL reiser til Italia

    Hele gjengen drar til Toscana og plukker oliven med Caroline Tarling og flere, og Arna gir foredrag på La Sapienza Universitetet i Roma, invitert ved Barbara Pizzo

  • 20.05
    Løk for strøk
    Løk for Strøk lansert på Sagene i Oslo
  • 25.04
    Re-designing the Gap
    APRIL v/ Arna Mathiesen konseptualiserer og organiserer en konferanse på Litteraturhuset- Re-designing the Gap: Urbanization between Formal Institutions and Informal Dynamics, i samarbeid med AHO og Universitetet i Oslo
  • 26.03
    Foredrag
    Arna Mathiesen holder foredrag på Universitetet i Seoul, i forbindelse med bokutgivelse
  • 09.02
    Folkeaksjon for Y-blokka
    I regi av Støtteaksjon for bevaring av Y-blokka. APRILs Kjersti Hembre i arrangementskomiteen
  • 22.01
    Foredrag i Storbritania

    Arna Mathiesen holder foredrag om boka Scarcity in Excess på arkitektskolen på Universitetet i Manchester

  • 27.11
    Grønne midler
    APRIL mottar grønne midler fra Bydel Sagene
  • 21.10
    Boklansering på Island
    Boklansering på MENGI i Reykjavik
  • 20.05
    Turen går til Danmark

    APRIL tar en studietur til København hvor de sykler rundt, Arna holder innlegg på Metropolis Laboratory

  • 08.04
    Presentasjon på DOGA

    Utstilling av parallelloppdrag Vippetangen på DOGA. Presentasjonsforedrag v/ Kjersti

  • 13.03
    Vippetangen
    Sluttrapport for parallelloppdrag Vippetangen levert
  • 07.11
    FutureBuilt
    APRILs prosjekt Bykubesong blant andre forslag om klimavennlige boliger i FutureBuilt konkurransen - utstilling og informasjonsmøte
  • 24.09
    Nominasjon til en prestisjepris
    Spikerverket, herunder APRILs boligprosjekt Spikerverket boliger, trinn 1, er nominert til Oslo Bys Arkitekturpris for 2013
  • 15.08
    Vi har et forlag!
    Actar forlag skal gi ut boka vår
  • 14.06
    Utdyping i permakultur
    APRIL fordyper seg i permakultur design hos Jan Bang
  • 23.01
    Ferdigmelding sendt til Oslo kommune
    Nå blir det snart ferdigattest for Tyribakken tenker vi!
  • 01.12

    Innflytting første byggetrinn Spikerverket boliger

    De første 40 leilighetene klare for innflytting. Bygg F og G er de første to bygninger av totalt fem som skal romme tilsammen 156 boliger

  • 03.10
    Foredrag og gjestekritikk i Chicago
    Arna holder foredrag og er gjestekritiker på mid-term review of an advance Studio class, titled "Public 2 på Illinois Institute of Technology (IIT) i Chicago
  • 15.08
    Forskningsopphold i Chicago
    Arna Mathiesen drar på et 4 måneders opphold i Chicago hvor hun planlegger å skrive et bokforslag
  • 01.04
    APRIL flytter!
    April flytter kontoret fra Sandakerveien 35 til Sagveien 23c
  • 07.02
    Artikkel i AD

    Vår artikkel i spesialutgave om Scarcity in Architecture in an age of Depleting Resources

  • 31.01
    Kanalbyen i Drammen
    APRIL og PML arkitektur leverte prosjekt i åpen konkurranse om utvikling av Strømsø
  • 31.01
    Village people på Fornebu

    Levert konkurranse om utvikling av det tidligere flyplassområdet

  • 31.01
    Parallelloppdrag levert
    Ferdig med innspurt i konkurranse om sentrumsutvikling av Skei, Surnadal
  • 18.12

    A Grant from HERA!

    Today we got huge news. Since last year we have, together with a great team led by Jeremy Till, been working on a research grant application. This is a collaboration between three universities: Westminster University, The Technical University in Vienna and The Oslo School of Architecture, for who APRIL is working on this project. To get to the point, today HERA (Humanities in the European Research Area) announced that the team will get the grant. The name of the project is SCIBE; Scarcity and Creativity in the Built Environment.

  • 31.07
    Konkurranseprosjekt levert!
    Innspurt for gode ideer for Båtsfjord er avsluttet og sendt av gårde
  • 31.01
    APRIL kommer med forslag til 'modell for bustadbygging'

    Levert forslag til boliger for vanskeligstilte i Stord kommune - lukket konkurranse

  • 13.11
    Rammetillatelse på B8
    APRIL mottar rammetillatelse på tett/lav del på B8 fra Stavanger Kommune
  • 31.05
    Ut på tur til Nord-Norge
    Befaring i Båtsfjord for å forberede deltakelse i konkurranse om et torv sentralt i byen.
  • 07.03
    Arna i bedømmelseskomite
    Arna valgt som medlem i bedømmelseskomite for førsteamanuensis på AHO
  • 07.02
    APRIL - et besøkskontor!

    APRIL arkitekter as er besøkskontor for AHO i kurs om profesjonskunnskap

  • 31.01
    Ferdigattest for selvbyggerboliger
    Endelig, ferdigstilling av 73 boliger på Jåtten Øst
  • 31.01
    Kjøkkenhagen kommer hjem
    Installasjonen kjøkkenhagen kommer tilbake fra en varndreutstilling rundt omkring i Norge.
  • 01.01
    Inspurt og masse gode ideer for et nytt boligfelt på Hamar
    APRIL leverer forlag for Lund og Vold i samarbeid med Dronninga Landskap
  • 01.01
    Forslag for Namsos
    APRIL i samarbeid med Marjamaa og Fantastic Norway ferdigstiller et konkurranseutkast for Namsås sjøfront og Rock City.
  • 01.01
    Ut på tur!
    Arna og Leena Marjama drar på befaring til Namsos, og får masse gode ideer
  • 31.07
    Jåtten Øst B8 bebyggelsesplan
    Vi leverte planen og den ble samtykket, hurra nå blir Hothouse til virkelighet!
  • 30.06
    Nytt forslag til i Turistveiprosjektet
    Ferdigstilling av et forslag for en rasteplass mellom Røldal og Sauda. I en invitert konkurranse med to av Norges stjernearkitekter.
  • 30.06
    Hytteanneks får godkjenning
    APRILs tegning av hytteanneks godkjent i Risør kommune
  • 20.05
    Levert konkurranse på offentlig bygg
    Vi krysser fingre for et forslag i en åpen konkurranse på Island, om et kunstindustrimuseum
  • 30.01
    Byplankonkurranse i Reykjavik
    APRIL leverte forslag om nytt boligområde i et sentrumsnært område i Islands hovedstad
  • 01.01
    APRIL flytter!
    APRIL flytter kontoret fra Fossveien 24b til Sandakerveien 35
  • 30.09
    Levert ny bebyggelsesplan
    APRIL leverer bebyggelsesplanen for Jåtten Øst B7
  • 06.06
    Forslag til boliger
    APRIL leverer forslag til boliger på Randaberg i Rogaland
  • 01.04
    Plan- og boligkonkurranse levert
    APRIL leverer et konkurranseutkast for planlegging av et sentrumsnært område i Porsgrunn
  • 01.02
    Ferdigattest Røa
    Hurra! Kommunen gir ferdigattest på tilbygget vi tegnet for Olav og Torunn i Røaveien
  • 30.01
    Levert konkurranse i Oslo
    APRIL, sammen med MAD arkitekter, leverer et forslag til transformasjon av en stor del av Ensjøområdet, fra industri- til boligområde.
  • 30.01
    Levert forslag i internasjonal plankonkurranse på Island
    APRIL leverer et forslag i en åpen internasjonal konkurranse om planlegging av Akureyri, Island.
  • 01.09
    Konkurranseutkast levert for turistveiprosjektet
    APRIL leverer et forslag for rasteplass i Selvika, som del av turistvei til Havøysund.
  • 01.09
    Skisse til plan for Jåtten øst
    APRIL leverer skisse til bebyggelsesplan på Jåtten Øst B7/B8
  • 19.06
    Sommerinstallasjon på Vigeland
    APRIL installasjon for å vise frem de store linjene i nye planer for sentrum av den lille byen er åpnet.
  • 01.06
    Reise til Nord-Norge
    APRIL er ute og reiser for å se på location i Selvika oppe i Nord!
  • 01.05
    APRIL på utstilling!
    APRIL var valgt på utstillingen 40/20 ( Nasjonalmuseet 14. oktober–19. desember 2004) som viser praksis til 20 interessante arkitektkontorer i Norge med partnere som er under 40 år gamle - bra selskap: utvalg av de 20 mest lovende arkitektkonstellasjonene i Norge pr. hvert tiende år. APRIL blir en av tre kontorer som i tillegg får bestillingen å lage en installasjon som skal gjenspeile deres praksis.
  • 20.04
    Europan konferanse i Athen
    Arna og Kjersti reiser til Athen for deltakelse i en konferanse for premiedeltakerne i Europan7
  • 01.03
    Folkemøte på Vigeland
    APRIL holder, i samarbeid med NABU, møter med politikere og folk flest (spesielt de unge) på Vigeland om planene videre for sentrum av den lille byen.
  • 07.02
    Gjestekritikk på AHO
    Alltid hyggelig for APRIL å bli invitert til AHO, ikke minst på diplom!
  • 31.01
    Kjøkkenhagen på utstilling i Berlin
    Arna og Kjersti reiser til Berlin for å få bygget en Kjøkkenhage til for en utstilling. Utstillingen som er laget for å lansere Europan8 er på 0047 galleriet
  • 29.01
    Konkurranseforslag levert
    APRIL leverer et forslag for boliger på Bragenes i Drammen
  • 29.01
    En publikasjon levert
    APRIL leverer et dokument for utvikling av Vigeland sentrum; (Re)vitalizing Vigeland
  • 01.11
    Et konkurranseutkast levert
    APRIL leverer et forslag i en åpen konkurranse om en representasjonsbolig for den islandske ambassadøren i Berlin
  • 01.10
    Seier på Vigeland
    APRIL v/Kjersti Hembre vinner 1. premie i en åpen konkurranse om sentrumsplan på Vigeland
  • 01.08
    Europan - seier
    APRIL vinner 1. premie i den internasjonale arkitektur- og boligutviklingskonkurransen Europan7, på Jåtten Øst tomten i Stavanger, Norge
  • 07.02
    Intervju for Italiensk fagblad
    Arna og Kjersti -Le architettrici- intervjuet i Paramettro.
  • 01.06
    første konkurransen
    Arna og Kjersti lanserer samarbeidet med et forslag i en internasjonal åpen arkitekt- og plan-konkurranse på Island; om sentrum av Reykjavik med en konserthall og konferansesenter.
Designet og utviklet av Mandag
Kategori
Lukk

Graset er grønt for æille

2008 2008
Hamar

Utgangspunktet: Et bølgende solrikt kulturlandskap med vidstrakt utsikt mot Mjøsa i sør. På Stavsberg løfter landskapet seg for å gi rom for et livskraftig samfunn, mot solen og utsikten, og med ’ryggen’ mot nord. Det vakre kulturlandskapet har inspirert oss til å utvikle et overordna konsept for den nye boligbydelen der landskapskarakteren bevares samtidig som mennesket får sin plass: Den grønne veven 

Utgangspunktet: Et bølgende solrikt kulturlandskap med vidstrakt utsikt mot Mjøsa i sør. På Stavsberg løfter landskapet seg for å gi rom for et livskraftig samfunn, mot solen og utsikten, og med ’ryggen’ mot nord. Det vakre kulturlandskapet har inspirert oss til å utvikle et overordna konsept for den nye boligbydelen der landskapskarakteren bevares samtidig som mennesket får sin plass: Den grønne veven 

Les merLes mindre

Vold og Lund i regionalt perspektiv:

Mjøstoget

I forbindelse med en mer bærekraftig utvikling av Mjøsregionen forlenges Gjøvikbanen noen få kilometer til Moelven. Deretter legges det nye spor fra Gjøvik til Eidsvoll, slik at man kunne få en ringbane rundt hele Mjøsa. Videre kunne det trekkes en bane fra Eidsvoll til Skarnes, som har forbindelse til Sverige og kontinentet. Mjøstoget ville kunne gå i ring rundt Norges største innsjø og fungere som skoletog, arbeidstog, turisttog og gods. By- og stedsutvikling i regionen skal skje i forbindelse med stasjonene.

Kompaktbyen Hamar

Voll og Lund-prosjektet blir fort et bilbasert prosjekt ettersom det ligger 3-4 km fra sentrum. Hamar burde heller fylle ut og forsterke bykjernen ved å bygge høyere og tettere, slik at Hamar blir en kompaktby, og ikke eser utover det bevaringsverdige kulturlandskapet som et sammenhengende villateppe. 

Ny bybane

Voll og Lund kan knyttes til Hamar sentrum med ny bybane til Olsrud. Innenfor prosjektområdet er det naturlig med en sentralt plassert holdeplass i den nye bydelsparken. Dette er en bærekraftig, sosial, miljøvennlig og fremtidsrettet visjon for hele Hamarregionen.

Overordna struktur: Den grønne veven

Kommunedelplanen legger renningen for en grønn vev over det bølgende kulturlandskapet: Det skal skapes grønne forbindelser både langsmed og på tvers av tomtas helning. Prosjektet ønsker å forsterke dette grepet og foreslår å øke bredden på de nord-/sørgående dragene. Sammenhengende og relativt breie grønne drag binder da prosjektområdet sammen og blir utgangspunkt for turtraseer, skiløyper, steder å leke og naturlige dyretrekk.

I tillegg til den sentrale bydelsparken ligger tre nord-sørgående strukturer langs det fallende terrenget mot sør. De danner naturlige høyde- og bunndrag i landskapet og utvikles med hver sin særegne karakter. I vest er Lundbekken hovedelement med frodig vegetasjon og lysninger langs bekkens løp. I øst er det naturlige overflatevannet dramatisert og danner et nytt og smalere bekkeløp, Vollbekken, som er omgitt av randvegetasjon. Mellom de to blå dragene ligger et åpent høydedrag, Vollenga, med mye himmel og utsikt mot Mjøsa. Dette grønne draget er en tydelig kontrast til de blå dragene som spiller på fuktighet, skygge og mindre parkrom.

Esplanader med fotballøkker og klatrelunder I fase 1, 2 og 4 kombineres adkomst til boligområdene med breie øst-/ vestgående esplanader. Esplanadene har parkering på bakken og fellesfunksjoner, som for eksempel balløkker, klatrelunder og sitteplasser.

De tverrgående grøntstrukturene gjør det enkelt å gå og sykle på tvers av området. Parkeringen skjer i lette carportstrukturer som er dekket av klatreplanter på tak og vegger og framstår som grønne, romdannende bokser i esplanadene. I bygningenes 1.etg. som vender mot esplanadene kan det være aktuelt å innpasse enkelte fellesfunksjoner for boligene så som familiebarnehage, felles vaskeri, gjesterom, sykkelverksted eller festlokale.

Områder for lek

Sandlekeplasser er lagt i de bilfrie gårdsrommene og blir et samlende punkt. Kvartalslekeplasser er fordelt både som aktivitetssoner i esplanadene og som mer naturpregede skogs- og vannlekeplasser i forbindelse med de grønne dragene. Dette vil stimulere til variert lek og eget initiativ. Ballfelt og strøkslekeplasser er lagt i henhold til kommunedelplanen, nært opptil barnas gård på Lund og kulturgården på Voll.

Bebyggelsesmønster

Styrking av den grønne veven fører til at boligfeltenes utstrekning blir mindre i alle retninger. Dette gir grunnlag for en mer intim bosituasjon der det gode naboskap igjen kan stå sentralt. Bebyggelsen struktureres av den grønne veven og husene er organisert i parvise rekker i nord-/sørretning, relativt tett, omkring feltvise gårdsrom, eller tun, som bl.a. rommer sandlekeplasser for feltet. Valgt orientering sørger for at opplevelsen av det bølgende kulturlandskapet blir ivaretatt, samtidig som både gårdsrom og boliger får sol og ikke minst utsikt mot Mjøsa. To og to gårdsrom har henvendelse mot hverandre og deler carportparkeringsplasser i esplanaden. Alle bygningene har som felles mål å ramme inn fellesverdier som ligger i tun og store grøntdrag.

På Lund og Vold skal det være god kontakt med de grønne områdene: Fra hver bolig vil man på terrengnivå ha direkte adkomst til de nord-/sørgående grøntstrukturene på den ene siden, og på den andre siden adkomst til det mer lukkede gårdsrommet. På den mest solrike siden er det lagt opp til en 10m brei privat hage, på den andre siden en 2m for- eller bakhage.

Gårdsrommene: møteplass og beskyttet plett for de minste.

Boligene danner gårdsrom som vil fungere som en sosial nabomøteplass, og der det vil være plass til lek for de aller minste (sandkasse, huske, sklie etc). Alle boliger har inngang fra tunene. Boliger i 1.etg. har utebod i hagen, på tvers av hovedvolumet. Bodene er smale og fungerer også som gjerde mot naboens hage. De øvrige boligene har bod i felles bodpakker integrert i bygningsrekkene, ved smug og ender.

I gårdsrommene vil det også være plass til fellesfunksjoner som ikke genererer trafikk, som for eksempel sykkelparkering og vognboder.

Boligmiks og formspråk, boligtypologi

Bygningenes form er inspirert av tomtas kvaliteter. Sedumtakene kan på konseptnivå forstås som striper av marken som vippes skrått opp fra landskapet, åpner rom mot sør, for boliger. Med ujevne mellomrom brytes den grønne takflaten og via store glassfelt gis beboerne tilgang på rause, solfylte takterrasser.

Formspråket åpner for å innpasse forskjellige boligtyper innenfor ett og samme volum. Boligene har enten private vestvendte hager, vestvendte balkonger eller takterrasser. Noen takterrasser er større, felles for opptil 5-6 boliger og åpner seg mot både øst, sør og vest.

Bærekraftige løsninger

Klima

Grøntdragenes betoning som et overordnet element legger til rette for rekreasjon og friluftsliv. Bilenes klare plass utenfor tunene og grøntdragene gir rause bilfrie områder. Tunene og grøntdragene vender seg mot sør og gir gode solforhold. Bygningsstrukturene danner rom med gode mikroklimatiske forhold.

Overflatevann

Store deler av takflatene har sedumdekke som har god fordrøyningseffekt og gjør at noe av vannet fordamper. Alt overflatevann fra tak og harde flater, ledes via kanaler og renner til fordrøyningsdammer i gårdsrommene. Noe av vannet tas opp i hager og forhager. Dammene er beplantet med vannrensende planter og er et samlende og friskt innslag i gårdsrommene. Overskuddsvannet ledes videre til bekkedragene. Dammer, og terskler langs bekkene gjør at vannet forsinkes. Vegetasjon langs bekken og i dammene har rensende effekt og tar opp deler av vannet. Bekkene ender opp i dammen sørvest på prosjektområdet.

Vann gir liv.

Bekkene er med på å gi de grønne dragene karakter og dramatikk. Det er dessuten et viktig element for vakre og interessante biotoper for insekter, fugler og amfibier.

I vest er den nyåpnede Lundbekken som er hovedelement. Her gjenåpnes gamle dammer, terskler og vannspeil for å feire og synliggjøre vannet. Den gamle smia får dermed tilbake sin historiske tilhørighet. I bydelsparken endrer Lundbekken karakter og blir en stilisert vannspeil med terskler og overløp, før den igjen går over i et naturlig bekkedrag vest- og sørover.

Vannet og vegetasjonen langs Lund- og Vollbekken danner spennende steder og stimulerer til fantasifull lek.

Vann er kvalitet

Alt vann på tomta er en kvalitet og behandles som en ressurs. Målet er at alt vann som renner inn på området skal være rent når det renner ut. Med vann i denne sammenhengen menes både regnvann (overvann) og gråvann fra den nye bebyggelsen.

Avløpsvann: svartvann

Det kan legges opp til separasjon av husholdningsavløpet i svartvann og gråvann. Svartvannet (som kommer fra toalettene) er det mest næringsrike. Mengden av svartvann kan enkelt reduseres til et minimum i mengde ved bruk av toaletter med vakuumsystem (dette systemet reduserer vannforbruket til 0,5 l/spyling istedenfor 6-20 l/spyling som trengs i tradisjonelle toaletter). Dette reduserer avfallmengden med opptil 90 %. Svartvannet kan utnyttes som en ressurs på flere vis, som å sende det til et nærliggende biobrenselanlegg. Svartvannet utnyttes derfra videre til biogassproduksjon (metan), med næringsrik gjødsel (kompost) som restprodukt. På grunn av oppvarming underveis i prosessen vil alle skadelige/smittsomme bakterier og parasitter uskadeliggjøres.

Gråvann

Gråvannet er det øvrige vannet fra husholdningene, hovedsakelig fra dusj/kjøkken. Dette vannet er næringsfattig og langt mindre problematisk å håndtere enn svartvannet. Gråvannet kan renses lokalt på tomten ved å legge opp til rensedammer, våtmarksområder med god infiltrasjon kombinert med vannrensende planter. Vannet bør renses gjennom flere dammer med sprang mellom, som gir lufttilgang til vannet. Det er også en fordel med sollys på vannflaten. Det kan også samles i større områder. For en enkelt bolig trengs ca. 4 m2 areal til rensing av gråvannet, eller ca. 1 m2 pr. beboer. Når vannet er rent, kan det sendes ut i Lundbekken og Voldbekken sammen med det øvrige vannet fra tak og overflater. Da har vannet oppnådd drikkevannskvalitet.

Biologisk mangfold

Lunder av blomstrende trær og store busker skaper rom og gir frodighet og rikdom av farger og dufter. Dette er et godt utgangspunkt for et biologisk mangfold, for her kan det bli et eldorado for fugler, insekter, frosk og salamander. De lukkede gårdsrommene vil gi gunstige klimatiske forhold, og dette kan utnyttes i plantevalget. Vi foreslår at det plantes planter med et eksotisk preg som gir en intens opplevelse gjennom hele året og særpreg til gårdsrommene, som for eksempel magnolia, japankirsebær, trollhassel, tulipantre og robinia.

Pedagogiske grøntdrag

Det legges til rette for en utstrakt bruk av grøntdragene til mange ulike formål. Det pedagogiske ligger innenfor plantesortimentet, overflatevannshåndteringen, fordrøyningen av vannet og tilretteleggingen for å oppnå biologisk mangfold. Den grønne veven kan fungere som et utendørs klasserom og brukes direkte i undervisningen.

Vannrensende planter

Det finnes et rikt utvalg av planter som både virker vannrensende og som samtidig er vakre. Tusenblad, iris, marikåpe, daglilje og nøkkeroser er eksempler på dette. De nyttes som kantplanter og som vannplanter. Plantene i seg selv kan være et spennende tema som de blå dragene kan utvikles etter.

Program

Boliger

Tradisjonelt skilles rekkehus, eneboliger, tomannsboliger og leilighetsbygg i separate bygningskropper som har nokså ulik størrelse og form. Vi foreslår her å blande de forskjellige boligtyper inn i samme bygningsrekke, for å legge til rette for et sosialt bærekraftig samfunn som unngår å separere folk med forskjellig økonomi og bakgrunn.

Vi er opptatt av at området ikke skal bli en soveby eller et slags ’klekkested’ forbeholdt småbarnsfamilier. Skal dette lykkes, må typologisk mangfold og god mix på leilighetsstørrelser gjøre Vold og Lund attraktivt for mange slags boligsøkere. Samtidig bør planen også gi grobunn for annet program enn bolig. Låvene på Vold og Lund gård kan utvikles som programmatiske tyngdepunkter i hver sin ende av bydelsparken: Lund som ridesenter og barnebondegård, i nærheten av barnehagen og skolen, Vold som ”kulturgården” i videste forstand. Låven kan romme øvingslokale for band, rom for bordtennis/ squash, ulike verksteder (sykkelverksted, keramikk, vevstue) og åpnes for kafè og låvedans.

I byggeperioden kan det være aktuelt å etablere midlertidig elementfabrikk på låven(e), noe som vil stimulere den regionale trenæringen og gi lokal forankring for byggeprosjektene.

Foreslått bybane vil knytte stedet tettere til Hamar sentrum og kan dermed gjøre aktiviteter på Vold og Lund mer attraktive også for andre folk.

Nærbutikken er foreslått etablert på felt BH1, sentralt ved Vognvegen, under boligtunet som blir liggende på lokk. Det er vist noen bakkeparkeringsplasser øst for butikken. Butikken har atkomst fra øst og kan utvides vestover under tunet. Det kan også etableres parkeringsplasser under bygg her. Butikken vil være i umiddelbar nærhet til busstopp i Vognvegen.

Som et pilotprosjekt på miljøriktige løsninger vil området lett kunne tiltrekke folk som i utgangspunktet er opptatt av bærekraft. Utviklingen av området vil naturlig være inspirert av områdets positive image som frodig kulturlandskap i byen, og en bevisst styrking av dette image vil gi stedet innholdsmessig og fysisk særpreg og gjør at det står klart frem som et annerledes og miljøvennlig boligområde. Det kan bety noe dyrehold og kanskje at det kan produseres enkelte eksklusive landbruksprodukter på området.

Dersom de rause grøntdragene ikke bare blir ansett som pragmatiske som årer for overflatevann og plass for lek, men til en viss grad beholder sin opprinnelige funksjon som beiteland og produksjonssted for stedsspesifikke urter, vil områdets egenart videreføres i ny kontekst og muligens kan det også gi grunnlag for noen lokale arbeidsplasser og fritidsaktiviteter. Om det f.eks. dyrkes lin i enga, kan denne seinere bli forvandlet til tøy i vevstua på Vold.

Utnyttelse

Det er vist en utnyttelse av tomta som svarer til kravene i programmet/ KDP, om ca. 4 boliger pr. daa og et bruksareal som ligger mellom angitt minimums- og maksimumsverdi for hver fase. Byggemåten gir stor fleksibilitet ifht. utnyttelse: Her kan elementer i 1, 2 og 3 etasjer stilles sammen på ulike vis og gi grunnlag for økt eller redusert tetthet.

Vi har i våre beregninger beregnet parkeringsplasser og uteboder separat, da det var noe usikkerhet mht. beregningsmetode for utnyttelse, og ser at prosjektet vil kunne ligge mellom maks. og min. –verdier uansett hvordan dette gjøres, da prinsippet er så åpent. Dersom parkeringen inkluderes i BRA, er vist løsning nær maksimumsverdien angitt i KDP.

Universell utforming:

Boligene:

Adkomsten er trinnfri.

Boligene har atkomst fra tun via lett rampe i egen hage eller forhage, Leiligheter i bolighus i 2. og 3. etg. (5-12 enheter) har atkomst via heis.

- Ingen dører inne i boligene er under 9M og det er tilstrekkelig plass for en rullestolbruker å åpne dørene.

- Alle trappeløp er rette.

- Da det er problematisk å forstørre baderom i etterkant, samtidig som det må sørges for trinnfrihet, har alle baderommene rullestoltilgjengelighet fra dag en.

- Det er gitt rom for båreheiser i alle leilighetshus.

- Det kan installeres heis i rekkehus over flere plan uten at man mister areal i soverom, kjøkken eller stue.

Utendørs:

Parkering er på bakkenivå , med HC-plasser nærmest tunet. Helning er maks 1:50. P-kjellere gir atkomst direkte til leilighetsetasjene via heis

Adkomstveier er slakere enn 1:20. Stier og gangveier er tilpasset rullestol og barnevogn.

Byggesystem:

Bygningene kan oppføres i massivtre. Dette ville gjøre bygningsmassen meget fleksibel i forhold til seinere endringer, fordi vegger og gulv blir skiver som det er veldig lett å ta hull i på forskjellige steder etter behov, uten at bæreevnen svekkes. Hvis det mot formodning ikke skulle bli aktuelt med massivtre kan disse byggene lett oppføres i stenderverkskonstruksjon.

Stenderverkskonstruksjoner i Norge har stort forbedringspotensiale, sett i et bærekraftperspektiv. Trefylket burde benytte anledningen den storstilte utbyggingen her gir til å utvikle og tilby trebaserte miljøvennlige treprodukter som alternativ til de sedvanlige isolasjonsmaterialene og fuktsperrer i plast. Det finnes utmerkede forbildeprodukter, bl.a. i Sverige og Østerrike. Om et stort byggefirma som Block Watne skulle gå i bresjen og bruke slike materialer i stor skala ville det gi et løft for hele byggenæringen i Norge.

Hvis det ikke skal brukes massivtreelementer kan bebyggelsen allikevel med fordel være laget av prefabrikerte elementer for å sikre tørr og oversiktlig byggeprosess, presisjon og gode arbeidsforhold. Eksisterende låve(r) kan da få en nyttig og meningsfull midlertidig funksjon som tørr bygge- og lagringsplass – en temporær elementfabrikk?

Brann- og lydhensyn stiller krav til vertikale leilighetsskiller i trekonstruksjoner. Her krever to helt separate vegger for boliger ved siden av hverandre og, som regel, separate bæresystem. Dette byr på at boligene kan trappes nedover det bølgende landskapet uten at det kompliserer bygningsprosessen i noen særlig grad. Terrenget bidrar til å forenkle terskelfri atkomst til byggene, som er trygt plassert i tilstrekkelig distanse fra bakken. (For at kledningen (som av miljøhensyn helst bør være ubehandlet) ikke skal bli utsatt for råte, bør ikke treverket være nærmere bakken enn 30 cm.) Rampen til inngangsterrasse for boliger på første plan begynner på den delen av tomten som er høyest og inngangsdørene er lagt lengst sør.

Vi foreslår at byggene som ikke har parkeringskjellere blir bygget på pæler for å unngå for store inngrep i bakken som bl.a. vil forringe jordens evne til å oppbevare vannet. Dette bidrar også til å begrense risikoen for å fjerne eller skade kulturminner..

For at treverket skal få vise seg fra sin beste side bruker vi også metallkonstruksjoner hvor dette er hensiktsmessig. F.eks. i rampe- og balkongkonstruksjoner, samt pælekonstruksjonen. Dette gir bygningene et lettere uttrykk enn om disse elementene også hadde vært av tre.

Repetisjon av elementer bidrar til en kostnadseffektiv utbygging. Det er lagt opp til et begrenset antall ulike byggeelementer, f.eks. få vindusformater.

For at boligene skal bli robuste og kostnadseffektive i drift har vi forsøkt å redusere varmetapet fra boligen mest mulig. Det viktigste virkemiddelet er kompakte bygningskropper og planløsninger. Alle utstikk (balkonger, uteboder) skjer utenfor den oppvarmede bygningskroppen. Vinduene er så få som mulig men går helt opp til taket for å få til slepelys langs himlingen. I energiberegningene har vi lagt til grunn to-lagsglass med argongass. Dette for å ha bedre utvalg på produkter i forhold til estetikk, unngå å miste mer lys enn nødvendig og ikke minst for å redusere kostnadene. Beregningene viser at prosjektet oppfyller energikravene i programmet.

Variert boligtilbud

Formspråket legger til rette for at man kan sette sammen ulike bolityper innenfor samme volum. Dermed kan hvert tun, ja hver bygningsrekke tilby et variert boligtilbud. De samme leilighetstypene brukes om og om igjen i ulike kombinasjoner. Denne variasjonen gir ikke bare et variert form- og fasadeuttrykk, men imøtekommer fleksibilitet i utbyggingen i forhold til etterspørselen.

Planen som den er presentert her nå legger til grunn et spekter av leilighetstyper. Grunntypene er som følger:

 

Enebolig/rekkehus i 1 etg:                       87m2

Enebolig/rekkehus i 2 etg:                       128m2 evt. + vinterhage

Enebolig/rekkehus i 3 etg:                       180m2 evt. + vinterhage

 

Tospennere leilighetsstørrelser:             66 m2 evt. + vinterhage

                                                                  100 m2 evt. + vinterhage

 

Trespennere leilighetsstørrelser:             100 m2 evt. + vinterhage

                                                                  69 m2 + vinterhage

                                                                  44 m2 + vinterhage

Alle leilighetene er gjennomgående bortsett fra de to minste leilighetene i trespennerne som imidlertid nesten alltid er endeleiligheter og dermed har lys innslipp fra to himmelretninger, vinterhage og balkong med fantastisk utsikt.

Trygg og god trafikkavvikling, infrastruktur, atkomst, parkering

Trafikkmønsteret som er gitt i KDP er fulgt i forslaget: innkjøring fra Vognveien i øst og Aluveien i vest. Alle samlegater inne på området er utformet som smale 2-veisgater med tilhørende fortauer, som et fartsbegrensende tiltak og for å sikre de myke trafikantene.

Adkomstveiene er utformet som enveiskjørte gater i esplanadene og smale toveiskjørte gater i områdene i vest. Det legges ikke opp til gjennomkjøring inne på prosjektområdet på tvers av grøntdragene. Dette vil begrense kjøretrafikken internt på området, og området vil dermed bli sikrere for alle uten bil.

Det er viktig å redusere farten i Vognvegen for å gjøre den om fra en transportvei med få hindringer og mulighet for høy hastighet til en positiv urban bygate med lav hastighet og kryssinger i plan. Fotgjengerkryssingen av Vognveien er derfor en opphøyd, godt markert fotgjengerovergang i forlengelsen av alléen til Voll gård.

Kommunedelplanen stiller krav om høy parkeringsdekning: To plasser for leiligheter over 60 m2, èn plass for de mindre boenhetene. Dette passer dårlig med de overordnede mål om at ressurs- og miljøhensyn skal være styrende. Innenfor en økologisk helhetstenkning rimer det ikke å legge tilrette for så høy grad av privatbilisme.

Det vil dessuten beslaglegge viktige bolignære arealer til bilen framfor til menneskene, og det vil være fordyrende for prosjektet sammenlignet med en lavere P-norm.

Å gå inn for en lavere p-dekning er et virkemiddel for å få færre biler i området, dvs. at flere vil sykle, gå eller reise kollektivt framfor å bruke privatbil. Vi mener at p-normen i et suburbant område som Lund og Vold bør ligge på 1 p-plass pr. bolig over 60m2, og 0,5 p for mindre boliger.

P-plassene er i vårt forslag plassert dels over bakken, dels i kjelleretasje under boligene. Bakkeparkeringen i østre del er integrert i esplanadene. Plassene innpasses i ”grønne” carporter; beplantede lette konstruksjoner. To og to rader mot hverandre - med tverrgående smett mot ballbaner og grønne drag. For fase 1 og 2 gir bakkeparkeringen ca 72 % dekning ifht. dagens norm.

Vold og Lund i regionalt perspektiv:

Mjøstoget

I forbindelse med en mer bærekraftig utvikling av Mjøsregionen forlenges Gjøvikbanen noen få kilometer til Moelven. Deretter legges det nye spor fra Gjøvik til Eidsvoll, slik at man kunne få en ringbane rundt hele Mjøsa. Videre kunne det trekkes en bane fra Eidsvoll til Skarnes, som har forbindelse til Sverige og kontinentet. Mjøstoget ville kunne gå i ring rundt Norges største innsjø og fungere som skoletog, arbeidstog, turisttog og gods. By- og stedsutvikling i regionen skal skje i forbindelse med stasjonene.

Kompaktbyen Hamar

Voll og Lund-prosjektet blir fort et bilbasert prosjekt ettersom det ligger 3-4 km fra sentrum. Hamar burde heller fylle ut og forsterke bykjernen ved å bygge høyere og tettere, slik at Hamar blir en kompaktby, og ikke eser utover det bevaringsverdige kulturlandskapet som et sammenhengende villateppe. 

Ny bybane

Voll og Lund kan knyttes til Hamar sentrum med ny bybane til Olsrud. Innenfor prosjektområdet er det naturlig med en sentralt plassert holdeplass i den nye bydelsparken. Dette er en bærekraftig, sosial, miljøvennlig og fremtidsrettet visjon for hele Hamarregionen.

Overordna struktur: Den grønne veven

Kommunedelplanen legger renningen for en grønn vev over det bølgende kulturlandskapet: Det skal skapes grønne forbindelser både langsmed og på tvers av tomtas helning. Prosjektet ønsker å forsterke dette grepet og foreslår å øke bredden på de nord-/sørgående dragene. Sammenhengende og relativt breie grønne drag binder da prosjektområdet sammen og blir utgangspunkt for turtraseer, skiløyper, steder å leke og naturlige dyretrekk.

I tillegg til den sentrale bydelsparken ligger tre nord-sørgående strukturer langs det fallende terrenget mot sør. De danner naturlige høyde- og bunndrag i landskapet og utvikles med hver sin særegne karakter. I vest er Lundbekken hovedelement med frodig vegetasjon og lysninger langs bekkens løp. I øst er det naturlige overflatevannet dramatisert og danner et nytt og smalere bekkeløp, Vollbekken, som er omgitt av randvegetasjon. Mellom de to blå dragene ligger et åpent høydedrag, Vollenga, med mye himmel og utsikt mot Mjøsa. Dette grønne draget er en tydelig kontrast til de blå dragene som spiller på fuktighet, skygge og mindre parkrom.

Esplanader med fotballøkker og klatrelunder I fase 1, 2 og 4 kombineres adkomst til boligområdene med breie øst-/ vestgående esplanader. Esplanadene har parkering på bakken og fellesfunksjoner, som for eksempel balløkker, klatrelunder og sitteplasser.

De tverrgående grøntstrukturene gjør det enkelt å gå og sykle på tvers av området. Parkeringen skjer i lette carportstrukturer som er dekket av klatreplanter på tak og vegger og framstår som grønne, romdannende bokser i esplanadene. I bygningenes 1.etg. som vender mot esplanadene kan det være aktuelt å innpasse enkelte fellesfunksjoner for boligene så som familiebarnehage, felles vaskeri, gjesterom, sykkelverksted eller festlokale.

Områder for lek

Sandlekeplasser er lagt i de bilfrie gårdsrommene og blir et samlende punkt. Kvartalslekeplasser er fordelt både som aktivitetssoner i esplanadene og som mer naturpregede skogs- og vannlekeplasser i forbindelse med de grønne dragene. Dette vil stimulere til variert lek og eget initiativ. Ballfelt og strøkslekeplasser er lagt i henhold til kommunedelplanen, nært opptil barnas gård på Lund og kulturgården på Voll.

Bebyggelsesmønster

Styrking av den grønne veven fører til at boligfeltenes utstrekning blir mindre i alle retninger. Dette gir grunnlag for en mer intim bosituasjon der det gode naboskap igjen kan stå sentralt. Bebyggelsen struktureres av den grønne veven og husene er organisert i parvise rekker i nord-/sørretning, relativt tett, omkring feltvise gårdsrom, eller tun, som bl.a. rommer sandlekeplasser for feltet. Valgt orientering sørger for at opplevelsen av det bølgende kulturlandskapet blir ivaretatt, samtidig som både gårdsrom og boliger får sol og ikke minst utsikt mot Mjøsa. To og to gårdsrom har henvendelse mot hverandre og deler carportparkeringsplasser i esplanaden. Alle bygningene har som felles mål å ramme inn fellesverdier som ligger i tun og store grøntdrag.

På Lund og Vold skal det være god kontakt med de grønne områdene: Fra hver bolig vil man på terrengnivå ha direkte adkomst til de nord-/sørgående grøntstrukturene på den ene siden, og på den andre siden adkomst til det mer lukkede gårdsrommet. På den mest solrike siden er det lagt opp til en 10m brei privat hage, på den andre siden en 2m for- eller bakhage.

Gårdsrommene: møteplass og beskyttet plett for de minste.

Boligene danner gårdsrom som vil fungere som en sosial nabomøteplass, og der det vil være plass til lek for de aller minste (sandkasse, huske, sklie etc). Alle boliger har inngang fra tunene. Boliger i 1.etg. har utebod i hagen, på tvers av hovedvolumet. Bodene er smale og fungerer også som gjerde mot naboens hage. De øvrige boligene har bod i felles bodpakker integrert i bygningsrekkene, ved smug og ender.

I gårdsrommene vil det også være plass til fellesfunksjoner som ikke genererer trafikk, som for eksempel sykkelparkering og vognboder.

Boligmiks og formspråk, boligtypologi

Bygningenes form er inspirert av tomtas kvaliteter. Sedumtakene kan på konseptnivå forstås som striper av marken som vippes skrått opp fra landskapet, åpner rom mot sør, for boliger. Med ujevne mellomrom brytes den grønne takflaten og via store glassfelt gis beboerne tilgang på rause, solfylte takterrasser.

Formspråket åpner for å innpasse forskjellige boligtyper innenfor ett og samme volum. Boligene har enten private vestvendte hager, vestvendte balkonger eller takterrasser. Noen takterrasser er større, felles for opptil 5-6 boliger og åpner seg mot både øst, sør og vest.

Bærekraftige løsninger

Klima

Grøntdragenes betoning som et overordnet element legger til rette for rekreasjon og friluftsliv. Bilenes klare plass utenfor tunene og grøntdragene gir rause bilfrie områder. Tunene og grøntdragene vender seg mot sør og gir gode solforhold. Bygningsstrukturene danner rom med gode mikroklimatiske forhold.

Overflatevann

Store deler av takflatene har sedumdekke som har god fordrøyningseffekt og gjør at noe av vannet fordamper. Alt overflatevann fra tak og harde flater, ledes via kanaler og renner til fordrøyningsdammer i gårdsrommene. Noe av vannet tas opp i hager og forhager. Dammene er beplantet med vannrensende planter og er et samlende og friskt innslag i gårdsrommene. Overskuddsvannet ledes videre til bekkedragene. Dammer, og terskler langs bekkene gjør at vannet forsinkes. Vegetasjon langs bekken og i dammene har rensende effekt og tar opp deler av vannet. Bekkene ender opp i dammen sørvest på prosjektområdet.

Vann gir liv.

Bekkene er med på å gi de grønne dragene karakter og dramatikk. Det er dessuten et viktig element for vakre og interessante biotoper for insekter, fugler og amfibier.

I vest er den nyåpnede Lundbekken som er hovedelement. Her gjenåpnes gamle dammer, terskler og vannspeil for å feire og synliggjøre vannet. Den gamle smia får dermed tilbake sin historiske tilhørighet. I bydelsparken endrer Lundbekken karakter og blir en stilisert vannspeil med terskler og overløp, før den igjen går over i et naturlig bekkedrag vest- og sørover.

Vannet og vegetasjonen langs Lund- og Vollbekken danner spennende steder og stimulerer til fantasifull lek.

Vann er kvalitet

Alt vann på tomta er en kvalitet og behandles som en ressurs. Målet er at alt vann som renner inn på området skal være rent når det renner ut. Med vann i denne sammenhengen menes både regnvann (overvann) og gråvann fra den nye bebyggelsen.

Avløpsvann: svartvann

Det kan legges opp til separasjon av husholdningsavløpet i svartvann og gråvann. Svartvannet (som kommer fra toalettene) er det mest næringsrike. Mengden av svartvann kan enkelt reduseres til et minimum i mengde ved bruk av toaletter med vakuumsystem (dette systemet reduserer vannforbruket til 0,5 l/spyling istedenfor 6-20 l/spyling som trengs i tradisjonelle toaletter). Dette reduserer avfallmengden med opptil 90 %. Svartvannet kan utnyttes som en ressurs på flere vis, som å sende det til et nærliggende biobrenselanlegg. Svartvannet utnyttes derfra videre til biogassproduksjon (metan), med næringsrik gjødsel (kompost) som restprodukt. På grunn av oppvarming underveis i prosessen vil alle skadelige/smittsomme bakterier og parasitter uskadeliggjøres.

Gråvann

Gråvannet er det øvrige vannet fra husholdningene, hovedsakelig fra dusj/kjøkken. Dette vannet er næringsfattig og langt mindre problematisk å håndtere enn svartvannet. Gråvannet kan renses lokalt på tomten ved å legge opp til rensedammer, våtmarksområder med god infiltrasjon kombinert med vannrensende planter. Vannet bør renses gjennom flere dammer med sprang mellom, som gir lufttilgang til vannet. Det er også en fordel med sollys på vannflaten. Det kan også samles i større områder. For en enkelt bolig trengs ca. 4 m2 areal til rensing av gråvannet, eller ca. 1 m2 pr. beboer. Når vannet er rent, kan det sendes ut i Lundbekken og Voldbekken sammen med det øvrige vannet fra tak og overflater. Da har vannet oppnådd drikkevannskvalitet.

Biologisk mangfold

Lunder av blomstrende trær og store busker skaper rom og gir frodighet og rikdom av farger og dufter. Dette er et godt utgangspunkt for et biologisk mangfold, for her kan det bli et eldorado for fugler, insekter, frosk og salamander. De lukkede gårdsrommene vil gi gunstige klimatiske forhold, og dette kan utnyttes i plantevalget. Vi foreslår at det plantes planter med et eksotisk preg som gir en intens opplevelse gjennom hele året og særpreg til gårdsrommene, som for eksempel magnolia, japankirsebær, trollhassel, tulipantre og robinia.

Pedagogiske grøntdrag

Det legges til rette for en utstrakt bruk av grøntdragene til mange ulike formål. Det pedagogiske ligger innenfor plantesortimentet, overflatevannshåndteringen, fordrøyningen av vannet og tilretteleggingen for å oppnå biologisk mangfold. Den grønne veven kan fungere som et utendørs klasserom og brukes direkte i undervisningen.

Vannrensende planter

Det finnes et rikt utvalg av planter som både virker vannrensende og som samtidig er vakre. Tusenblad, iris, marikåpe, daglilje og nøkkeroser er eksempler på dette. De nyttes som kantplanter og som vannplanter. Plantene i seg selv kan være et spennende tema som de blå dragene kan utvikles etter.

Program

Boliger

Tradisjonelt skilles rekkehus, eneboliger, tomannsboliger og leilighetsbygg i separate bygningskropper som har nokså ulik størrelse og form. Vi foreslår her å blande de forskjellige boligtyper inn i samme bygningsrekke, for å legge til rette for et sosialt bærekraftig samfunn som unngår å separere folk med forskjellig økonomi og bakgrunn.

Vi er opptatt av at området ikke skal bli en soveby eller et slags ’klekkested’ forbeholdt småbarnsfamilier. Skal dette lykkes, må typologisk mangfold og god mix på leilighetsstørrelser gjøre Vold og Lund attraktivt for mange slags boligsøkere. Samtidig bør planen også gi grobunn for annet program enn bolig. Låvene på Vold og Lund gård kan utvikles som programmatiske tyngdepunkter i hver sin ende av bydelsparken: Lund som ridesenter og barnebondegård, i nærheten av barnehagen og skolen, Vold som ”kulturgården” i videste forstand. Låven kan romme øvingslokale for band, rom for bordtennis/ squash, ulike verksteder (sykkelverksted, keramikk, vevstue) og åpnes for kafè og låvedans.

I byggeperioden kan det være aktuelt å etablere midlertidig elementfabrikk på låven(e), noe som vil stimulere den regionale trenæringen og gi lokal forankring for byggeprosjektene.

Foreslått bybane vil knytte stedet tettere til Hamar sentrum og kan dermed gjøre aktiviteter på Vold og Lund mer attraktive også for andre folk.

Nærbutikken er foreslått etablert på felt BH1, sentralt ved Vognvegen, under boligtunet som blir liggende på lokk. Det er vist noen bakkeparkeringsplasser øst for butikken. Butikken har atkomst fra øst og kan utvides vestover under tunet. Det kan også etableres parkeringsplasser under bygg her. Butikken vil være i umiddelbar nærhet til busstopp i Vognvegen.

Som et pilotprosjekt på miljøriktige løsninger vil området lett kunne tiltrekke folk som i utgangspunktet er opptatt av bærekraft. Utviklingen av området vil naturlig være inspirert av områdets positive image som frodig kulturlandskap i byen, og en bevisst styrking av dette image vil gi stedet innholdsmessig og fysisk særpreg og gjør at det står klart frem som et annerledes og miljøvennlig boligområde. Det kan bety noe dyrehold og kanskje at det kan produseres enkelte eksklusive landbruksprodukter på området.

Dersom de rause grøntdragene ikke bare blir ansett som pragmatiske som årer for overflatevann og plass for lek, men til en viss grad beholder sin opprinnelige funksjon som beiteland og produksjonssted for stedsspesifikke urter, vil områdets egenart videreføres i ny kontekst og muligens kan det også gi grunnlag for noen lokale arbeidsplasser og fritidsaktiviteter. Om det f.eks. dyrkes lin i enga, kan denne seinere bli forvandlet til tøy i vevstua på Vold.

Utnyttelse

Det er vist en utnyttelse av tomta som svarer til kravene i programmet/ KDP, om ca. 4 boliger pr. daa og et bruksareal som ligger mellom angitt minimums- og maksimumsverdi for hver fase. Byggemåten gir stor fleksibilitet ifht. utnyttelse: Her kan elementer i 1, 2 og 3 etasjer stilles sammen på ulike vis og gi grunnlag for økt eller redusert tetthet.

Vi har i våre beregninger beregnet parkeringsplasser og uteboder separat, da det var noe usikkerhet mht. beregningsmetode for utnyttelse, og ser at prosjektet vil kunne ligge mellom maks. og min. –verdier uansett hvordan dette gjøres, da prinsippet er så åpent. Dersom parkeringen inkluderes i BRA, er vist løsning nær maksimumsverdien angitt i KDP.

Universell utforming:

Boligene:

Adkomsten er trinnfri.

Boligene har atkomst fra tun via lett rampe i egen hage eller forhage, Leiligheter i bolighus i 2. og 3. etg. (5-12 enheter) har atkomst via heis.

- Ingen dører inne i boligene er under 9M og det er tilstrekkelig plass for en rullestolbruker å åpne dørene.

- Alle trappeløp er rette.

- Da det er problematisk å forstørre baderom i etterkant, samtidig som det må sørges for trinnfrihet, har alle baderommene rullestoltilgjengelighet fra dag en.

- Det er gitt rom for båreheiser i alle leilighetshus.

- Det kan installeres heis i rekkehus over flere plan uten at man mister areal i soverom, kjøkken eller stue.

Utendørs:

Parkering er på bakkenivå , med HC-plasser nærmest tunet. Helning er maks 1:50. P-kjellere gir atkomst direkte til leilighetsetasjene via heis

Adkomstveier er slakere enn 1:20. Stier og gangveier er tilpasset rullestol og barnevogn.

Byggesystem:

Bygningene kan oppføres i massivtre. Dette ville gjøre bygningsmassen meget fleksibel i forhold til seinere endringer, fordi vegger og gulv blir skiver som det er veldig lett å ta hull i på forskjellige steder etter behov, uten at bæreevnen svekkes. Hvis det mot formodning ikke skulle bli aktuelt med massivtre kan disse byggene lett oppføres i stenderverkskonstruksjon.

Stenderverkskonstruksjoner i Norge har stort forbedringspotensiale, sett i et bærekraftperspektiv. Trefylket burde benytte anledningen den storstilte utbyggingen her gir til å utvikle og tilby trebaserte miljøvennlige treprodukter som alternativ til de sedvanlige isolasjonsmaterialene og fuktsperrer i plast. Det finnes utmerkede forbildeprodukter, bl.a. i Sverige og Østerrike. Om et stort byggefirma som Block Watne skulle gå i bresjen og bruke slike materialer i stor skala ville det gi et løft for hele byggenæringen i Norge.

Hvis det ikke skal brukes massivtreelementer kan bebyggelsen allikevel med fordel være laget av prefabrikerte elementer for å sikre tørr og oversiktlig byggeprosess, presisjon og gode arbeidsforhold. Eksisterende låve(r) kan da få en nyttig og meningsfull midlertidig funksjon som tørr bygge- og lagringsplass – en temporær elementfabrikk?

Brann- og lydhensyn stiller krav til vertikale leilighetsskiller i trekonstruksjoner. Her krever to helt separate vegger for boliger ved siden av hverandre og, som regel, separate bæresystem. Dette byr på at boligene kan trappes nedover det bølgende landskapet uten at det kompliserer bygningsprosessen i noen særlig grad. Terrenget bidrar til å forenkle terskelfri atkomst til byggene, som er trygt plassert i tilstrekkelig distanse fra bakken. (For at kledningen (som av miljøhensyn helst bør være ubehandlet) ikke skal bli utsatt for råte, bør ikke treverket være nærmere bakken enn 30 cm.) Rampen til inngangsterrasse for boliger på første plan begynner på den delen av tomten som er høyest og inngangsdørene er lagt lengst sør.

Vi foreslår at byggene som ikke har parkeringskjellere blir bygget på pæler for å unngå for store inngrep i bakken som bl.a. vil forringe jordens evne til å oppbevare vannet. Dette bidrar også til å begrense risikoen for å fjerne eller skade kulturminner..

For at treverket skal få vise seg fra sin beste side bruker vi også metallkonstruksjoner hvor dette er hensiktsmessig. F.eks. i rampe- og balkongkonstruksjoner, samt pælekonstruksjonen. Dette gir bygningene et lettere uttrykk enn om disse elementene også hadde vært av tre.

Repetisjon av elementer bidrar til en kostnadseffektiv utbygging. Det er lagt opp til et begrenset antall ulike byggeelementer, f.eks. få vindusformater.

For at boligene skal bli robuste og kostnadseffektive i drift har vi forsøkt å redusere varmetapet fra boligen mest mulig. Det viktigste virkemiddelet er kompakte bygningskropper og planløsninger. Alle utstikk (balkonger, uteboder) skjer utenfor den oppvarmede bygningskroppen. Vinduene er så få som mulig men går helt opp til taket for å få til slepelys langs himlingen. I energiberegningene har vi lagt til grunn to-lagsglass med argongass. Dette for å ha bedre utvalg på produkter i forhold til estetikk, unngå å miste mer lys enn nødvendig og ikke minst for å redusere kostnadene. Beregningene viser at prosjektet oppfyller energikravene i programmet.

Variert boligtilbud

Formspråket legger til rette for at man kan sette sammen ulike bolityper innenfor samme volum. Dermed kan hvert tun, ja hver bygningsrekke tilby et variert boligtilbud. De samme leilighetstypene brukes om og om igjen i ulike kombinasjoner. Denne variasjonen gir ikke bare et variert form- og fasadeuttrykk, men imøtekommer fleksibilitet i utbyggingen i forhold til etterspørselen.

Planen som den er presentert her nå legger til grunn et spekter av leilighetstyper. Grunntypene er som følger:

 

Enebolig/rekkehus i 1 etg:                       87m2

Enebolig/rekkehus i 2 etg:                       128m2 evt. + vinterhage

Enebolig/rekkehus i 3 etg:                       180m2 evt. + vinterhage

 

Tospennere leilighetsstørrelser:             66 m2 evt. + vinterhage

                                                                  100 m2 evt. + vinterhage

 

Trespennere leilighetsstørrelser:             100 m2 evt. + vinterhage

                                                                  69 m2 + vinterhage

                                                                  44 m2 + vinterhage

Alle leilighetene er gjennomgående bortsett fra de to minste leilighetene i trespennerne som imidlertid nesten alltid er endeleiligheter og dermed har lys innslipp fra to himmelretninger, vinterhage og balkong med fantastisk utsikt.

Trygg og god trafikkavvikling, infrastruktur, atkomst, parkering

Trafikkmønsteret som er gitt i KDP er fulgt i forslaget: innkjøring fra Vognveien i øst og Aluveien i vest. Alle samlegater inne på området er utformet som smale 2-veisgater med tilhørende fortauer, som et fartsbegrensende tiltak og for å sikre de myke trafikantene.

Adkomstveiene er utformet som enveiskjørte gater i esplanadene og smale toveiskjørte gater i områdene i vest. Det legges ikke opp til gjennomkjøring inne på prosjektområdet på tvers av grøntdragene. Dette vil begrense kjøretrafikken internt på området, og området vil dermed bli sikrere for alle uten bil.

Det er viktig å redusere farten i Vognvegen for å gjøre den om fra en transportvei med få hindringer og mulighet for høy hastighet til en positiv urban bygate med lav hastighet og kryssinger i plan. Fotgjengerkryssingen av Vognveien er derfor en opphøyd, godt markert fotgjengerovergang i forlengelsen av alléen til Voll gård.

Kommunedelplanen stiller krav om høy parkeringsdekning: To plasser for leiligheter over 60 m2, èn plass for de mindre boenhetene. Dette passer dårlig med de overordnede mål om at ressurs- og miljøhensyn skal være styrende. Innenfor en økologisk helhetstenkning rimer det ikke å legge tilrette for så høy grad av privatbilisme.

Det vil dessuten beslaglegge viktige bolignære arealer til bilen framfor til menneskene, og det vil være fordyrende for prosjektet sammenlignet med en lavere P-norm.

Å gå inn for en lavere p-dekning er et virkemiddel for å få færre biler i området, dvs. at flere vil sykle, gå eller reise kollektivt framfor å bruke privatbil. Vi mener at p-normen i et suburbant område som Lund og Vold bør ligge på 1 p-plass pr. bolig over 60m2, og 0,5 p for mindre boliger.

P-plassene er i vårt forslag plassert dels over bakken, dels i kjelleretasje under boligene. Bakkeparkeringen i østre del er integrert i esplanadene. Plassene innpasses i ”grønne” carporter; beplantede lette konstruksjoner. To og to rader mot hverandre - med tverrgående smett mot ballbaner og grønne drag. For fase 1 og 2 gir bakkeparkeringen ca 72 % dekning ifht. dagens norm.

  • År
    2008 2008
  • Sted
    Hamar
  • Status
    Utført
  • Oppdragsgiver
    Hamar
  • Samarbeid
    Dronninga Landskap
  • Prosjektleder
    Kjersti Hembre
  • Medarbeidere
    Arna Mathiesen